wtorek, 24 października 2023

Vetrnætr - Zimowe Noce oraz współczesny Vetrablot

W tym odcinku będzie nie tylko Zimowych Nocach oraz Vetrablocie ale i o dawnych kalendarzach. Krótko omówię co wiemy na temat świąt obchodzonych w epoce wikingów na podstawie źródeł a co z biegiem lat dodano. Co wiemy o Zimowych Nocach? Czy Haustblot, Alfablot i Disablot to to samo święto? Kiedy i jak obchodzimy Vetrablot w naszej grupie? Dlaczego na to święto nie zapraszamy nikogo spoza kręgu? Kliknij w obrazek z krukiem, żeby przejść do podcastu:



Wiersz Vincenta Enlunda oraz interpretacja Wilczej Rodziny:


Pamiętam zawsze, że nie jestem tylko sobą,

jestem czymś więcej niż tylko mną samym.

Jestem moim ojcem, moją matką, jestem ich krwią,

mam w sobie ich miłość i ich gniew,

jestem ich dziełem, nadzieją i marzeniami.

Mam w sobie ich cierpienie i ich łzy,

ich radość, śmiech i ich odwagę,

ich porażki, namiętność i żar.

Jestem tym, co oni nosili w sobie,

w swoim sercu, w swojej duszy.

Jestem ich przyszłością.

Tym właśnie jestem.

W moje ręce złożono nieoceniony skarb

Dziedzictwo moich wszystkich przodków.





Wspominam też o Wardrunie i Helvegen

Pod tym adresem znajdziesz mnóstwo sag przetłumaczonych z islandzkiego na polski: e-sagi.pl

Tutaj możesz obejrzeć zdjęcia primstavek, które można obejrzeć też "na żywo" w skansenie w Oslo. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz